Sezon wakacyjny to wyzwanie dla właścicieli sklepów, hurtowni czy magazynów, zwłaszcza w regionach turystycznych. Trzeba odpowiednio przygotować się na gwałtowny wzrost ruchu, a więc także na większe obciążenia dla pracowników, urządzeń, powierzchni magazynowych, ramp, podjazdów oraz podłóg i posadzek. Dziury i uszkodzenia to nie tylko ryzyko wypadków, ale też – kosztownych przestojów. Managerowie odpowiadający za nieruchomości wskazują na konkretne problemy.
Wszystko musi działać bezawaryjnie, a ryzyko potknięć i poślizgnięć pracowników oraz klientów powinno zostać zminimalizowane, bo każdy przestój może oznaczać spore straty. Aby to osiągnąć, potrzebna jest zarówno dokładna analiza stanu nawierzchni oraz urządzeń, jak i odpowiednie naprawy. A jest co przeglądać i naprawiać – z ostatnich dostępnych danych wynika, że w 2022 r. w Polsce było 326 tys. sklepów o łącznej powierzchnia 38,5 mln m2. Niewiele mniej zajmowały magazyny – ok. 29 mln m2.
Przeprowadzone przez nas badania ujawniły szereg zagrożeń dla bezpieczeństwa pracowników i klientów. Respondentami byli managerowie odpowiadający za zarządzanie nieruchomościami pracujący w Wielkiej Brytanii, jednak ich opinie są zbliżone do ich polskich odpowiedników.
Zdaniem osób odpowiadających za stan i bezpieczeństwo nieruchomości, największe zagrożenie dla płynności pracy w firmach to uszkodzone podłogi i nawierzchnie, a także źle działające instalacje przeciwpożarowe, nieprawidłowo wykonane instalacje oraz ograniczenia czasowe. Pracę utrudniają zmieniające się standardy i wymogi prawne.
Zaskakujące jest to, że 28% menedżerów uważa, że ich pracownicy nie są świadomi tych zagrożeń. Dodatkowo, 33% z nich stwierdziło, że cięcia budżetowe zwiększyły prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa.
Co więcej, aż 38% menedżerów przyznało, że popełnia błędy spowodowane nadmiarem obowiązków.
Te wyniki podkreślają znaczenie regularnej konserwacji i naprawy nieruchomości, a także potrzebę ciągłego szkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa.
Proces przygotowania powierzchni do zwiększonego obciążenia warto zacząć od analizy ruchu. Ilu turystów i gości spodziewa się nasz region, nasza okolica? Czy będzie turystyczny boom? Analiza będzie łatwiejsza, jeśli mamy dane z poprzednich lat. Jeśli ich nie mamy, możemy go oszacować, podwyższając dotychczasowy średni ruch z ostatnich miesięcy o dane o ruchu turystycznym z przeszłości. Liczą je często lokalne organizacje turystyczne.
Jeśli dane potwierdzą, że sezonowy boom jest za rogiem, czas na dalszą analizę.
Czy w związku z tym trzeba zatrudnić więcej pracowników? Wydłużyć godziny pracy? Zamknięty sklep to czysta strata finansowa w miejscowości, która z sennego miasteczka zimą zamienia się w tętniący życiem kurort latem.
Analiza ruchu pozwala oszacować, ile towaru będzie potrzebne i o ile wzrośnie obciążenie pracowników oraz powierzchni magazynowych. Niezbędna będzie też ocena stanu urządzeń, posadzek i podłóg. Szczególną uwagę warto zwrócić na te miejsca, które mogą być intensywnie wykorzystywane przez pracowników i klientów. W magazynach są to np. przecięcia się korytarzy między regałami. W sklepach – miejsca przy produktach o najwyższej sprzedaży lub stoiska, do których klienci czekają w kolejkach (kasy, stoiska garmażeryjne).
Zajmie to czas, ale warto wyszukać wszelkie uszkodzenia, pęknięcia, nierówności lub luźne elementy. Zaoszczędzi to kłopotu w przyszłości.
Wszelkie znalezione ubytki wymagają napraw. Warto tu sięgnąć po produkty o największej trwałości. W końcu nie chodzi tylko o usunięcie dziur i wyrównanie powierzchni, ale przede wszystkim o gwarancję, że tak naprawione np. podłogi lub rampy, przetrwają okres zwiększonego ruchu. W przypadku nawierzchni warto zwrócić uwagę na wyroby zawierające włókna węglowe lub dużą zawartość żywicy epoksydowej. Zwiększy to bezpieczeństwo pracowników i klientów oraz ochroni przed ewentualnymi roszczeniami związanymi z wypadkami.
Naprawy to nie wszystko. Aby nie powtarzać ich wielokrotnie, warto dbać o stan nawierzchni na bieżąco. Istotne jest tu regularne ich czyszczenie – zwłaszcza tam, gdzie gromadzi się dużo kurzu, brudu lub istnieje większe ryzyko pojawiania się plam. Estetyka jest ważna dla większości klientów. W końcu kupuje się często oczami.
Po wyczyszczeniu warto też sięgnąć po środki ochronne, które zwiększają wytrzymałość nawierzchni oraz zabezpieczają podłogę przed uszkodzeniami spowodowanymi intensywnym ruchem i eksploatacją.